Contoh Kertas Cadangan / Proposal Projek Tahun Akhir Kolej Vokasional


Assalamualaikum dan selamat tengah hari. Hari ni saya akan share berkaitan dengan Proposal atau Kertas Cadangan untuk Projek Tahun Akhir. Untuk contoh yang saya beri adalah mengikut format dari Kolej Vokasional kerana saya juga adalah pelajar dari Kolej Vokasional

➤Perkara pertama yang perlu dilakukan sebelum start buat proposal adalah Mengenalpasti tajuk
    projek.

Sebab apa kena ada tajuk dulu? Sebabnya kalau takde tajuk korang boleh ke tahu perkara-perkara penting untuk meyakinkan yang projek korang ni boleh diterima pakai masyarakat. (Ehhh tak yah gi jauh jauh lagi.) Lebih senang lagi, korang kena yakinkan pihak kolej bahawa produk atau projek korang tu sesuai digunakan dan berfaedah.

Okey, lepas dah tahu tajuk baru lah boleh start buat proposal right?

➤Perkara yang perlu ada dalam Proposal.

 1. Muka Depan (nama korang di atas dan nama penyelia di bawah)
 2. Isi Kandungan
 3. Pengenalan
 4. Penyataan Masalah
 5. Objektif Projek
 6. Tujuan Projek
 7. Kajian Literasi
 8. Metodologi *untuk metodologi proposal korang just letak cara basic untuk buat projek
                          korang je then letak lah gambarajah blok*
 9. Jangkaan Hasil
10. Anggaran kos
11. Carta Alir
12. Carta Gantt
13. Lampiran
14. Rujukan

Tu je perkara yang perlu ada dalam proposal atau kertas cadangan PTA.

⏩ Kalau korang nak tahu, saya suka asingkan file untuk setiap perkara. Kira macam kat atas ni ada 14
    perkara, so saya akan buat 14 file untuk setiap tajuk and kumpulkan dalam satu folder.
⏩ Saya buat macam tu sebab takde lah pening kepala masa nak edit nanti. Bila dah betul-betul
    comfirm siap baru saya gabungkan dalam satu file. Masa tu baru lah letak muka suka. Alright.

And now lets start.

Kalau untuk muka depan tu i think tak perlu kut nak tunjuk sebab masing-masing mesti tahu fomat muka depan. and then letak lah gambar korang dekat muka depan proposal tu.HAHAHAH gurau saja bah. Jangan ikut pulak. Korang just letak logo kv korang and kalau nak letak logo KPM pun boleh.

Isi kandungan pun boleh buat sendiri right. Alaaa isi tempat kosong jek. Tapi buat isi kandung lah yang paling leceh.

1.PENGENALAN.

Dekat bahagian ni korang kena cerita betul-betul pasal produk/projek yang korang nak buat.  Kiranya kalau orang baca pengenalan korang ni, orang dah tahu apa yang korang nak buat, apa manfaatnya and lain lain. Dekat sini saya share pengenalan berkaitan denga projek tahun akhir yang tidak kesampaian. Hahahah.


Cerita sikit lah, act  untuk projek tahun akhir last year nak buat Penambahbaikan Sistem Barcode. Tapi disebabkan komponen susah dapat, saya terpaksa redha dan buat projek lain. Okay jom sambung.


PENGENALAN

Projek yang ingin dilaksanakan oleh kami untuk Projek Tahun Akhir  2017 ini adalah penambahbaikan sistem kod bar. Sebuah kod bar adalah sebuah perwakilan maklumat yang biasanya menggunakan dakwat gelap dan latar belakang cerah yang boleh dikesan oleh sensor. Asalnya, kod bar menyimpan data melalui lebar dan ruang pada garis-garis selari tercetak, namun pada masa kini ia turut datang di dalam corak bebintik, bulatan-bulatan sepusat, dan kod teks yang tersembunyi di dalam gambar. Kod bar boleh dibaca oleh pengimbas optik yang dipanggil pembaca kod bar atau diimbas daripada gambar oleh perisian khas. Kod bar digunakan secara meluas untuk melaksanakan sistem Auto ID Data Capture (AIDC) yang meningkatkan kepantasan serta ketepatan kemasukan data komputer. Satu kelebihan kod bar berbanding kaedah lain adalah ia adalah lebih murah untuk dilaksanakan. Kos untuk melaksanakan kod bar yang menggunakan sensor PIR adalah lebih murah.
 
       Sistem ini sememang sudah ada di pasaran tetapi kami ingin melakukan penambahbaikan pada sistem ini. Sistem yang sedia ada ini hanya direka khas untuk para pekerja di pasaraya untuk mengimas kod bar setiap barangan untuk mengetahui jenama produk dan harga nya. Untuk projek yang kami ingin laksanakan ini adalah untuk pengguna terutama kepada pihak kolej supaya dapat mengambil kehadiran pensyarah, staf, pekerja pembersihan serta pelajar. Projek ini terdiri daripada gabungan hardware dan software. Projek ini terdiri daripada beberapa gabungan. Antara gabungannya adalah perisian pengawal mikro 16F77A , pengimbas dan komputer ke satu atau banyak database untuk memasukkan dan menganalisis data.

'' Okay gaiss ni just contoh je tau. Saya tak cakap saya punya proposal ni perfect. Cuma saya nak share apa yang saya dah buat. ''

2. PENYATAAN  MASALAH

Okay dekat bahagian ni, korang kena nyatakan masalah yang korang nampak dekat sekeliling korang. Sebab , bila ada masalah barulah korang boleh fikir apa yang koang nak buat untuk selesaikan masalah tu. Betul tak?

PENYATAAN MASALAH

Punca tercetusnya idea saya untuk melakukan penambahbaikan projek kod bar untuk Projek Tahun Akhir 2017 ini adalah kerana saya sering melihat sikap pelajar yang lewat menghantar buku rekod kedatangan yang disediakan oleh pihak pentadbiran. Hal ini akan menyusahkan pihak pentadbiran untuk memasukkan data setiap pelajar ke satu sistem khas yang disediakan untuk para pelajar. Masalah ini akan melewatkan kerja pihak pentadbiran hanya kerana sikap pelajar yang suka melewatkan penghantaran buku rekod kehadiran. Selain itu, saya dapati sesetengah pensyarah sering kehilangan buku rekod kehadiran pelajar. Dengan itu, jika pensyarah tidak membuat salinan ianya akan merumitkan dan melambatkan keadaan untuk mengambil semula kehadiran pelajaran, dan ianya akan merugikan untuk mencetak buku rekod kehadiran yang baru.

3. OBJEKTIF PROJEK 

Untuk objektif projek pulak, korang kena tulis target projek korang ni dapat buat apa. Means 
macam manfaat yang boleh diguna pakai lepas projek tu siap.

OBJEKTIF PROJEK

Objektif ini bertujuan untuk :-

 1.   Untuk memudahkan lagi pihak pentadbiran untuk memasukkan dan 
       menganalisis data.

2.    Untuk memudahkan  pihak pentadbiran mencari pelajar bermasalah yang 
      sekolah atau kuliah atau ponteng kolej.

3.    Untuk mengurangkan kos cetakan buku kehadiran pelajar. 


4. TUJUAN PROJEK

Dekat sini korang just cerita tujuan projek korang tu untuk apa. Contoh kalau korang buat 
produk karipap frozen. Apa tujuan dia? Tujuan nya mestilah dapat membantu memudahkan 
kerja pelanggan kalau nak makan karipap. Sebab, pelanggan tak perlu nak mengadun tepung 
lagi. Beli , masuk peti sejuk lepas tu nanti boleh goreng. Dekat bawah ni contoh je tau gais.

TUJUAN PROJEK

Tujuan projek ini dilaksanakan adalah untuk memudahkan pentadbiran kolej dalam mengemaskini data dan kehadiran pelajar serta pensyarah ke kolej. Selain itu, projek ini dilaksanakan adalah untuk mengelakkan masalah pelajar yang suka ponteng bengkel dan kelas. Seterusnya, projek ini akan memudahkan pihak pentadbiran  dalam mengakses data kehadiran pelajar dan ke kolej dan mencari pelajar yang sering melakukan masalah apabila pelajar ponteng kelas pembelajaran. Projek ini akan digunakan untuk setiap masa pembelajaran dilakukan dikolej.

5. METODOLOGI

Bahagian metodologi ni adalah bahagian yang korang kena terangkan cara korang nak 
hasilkan sesuatu produk/projek. Dalam metologi ni jugak korang boleh masukkan 
gambarajah blok, komponen dan peralatan yang korang gunakan.

METODOLOGI

Sistem kod bar  ini akan mengesan kod bar apabila seseorang datang dan mengimbas kad matrik dan sensor akan mengesan kad matrik yang mempunyai kod bar tersendiri. Beberapa teknologi digunakan untuk mengesan sesuatu objek seperti sensor PIR, sensor radar, sensor laser, dan sensor infarmerah. Dalam projek ini saya menggunakan sensor PIR sebagai komponen utama bagi mengesan kod bar yang ada pada kad matrik tersebut. Apabila seseorang mengimbas kad matrik, sensor PIR akan mengesan kod. Sistem ini akan berfungsi sekiranya bekalan kuasa 12volt dibekalkan pada litar, isyarat yang dikesan oleh sensor PIR dihantar ke mikro pengawal 16F877A. Setelah kod bar dikesan LED merah akan menyala yang menunjukkan data kod bar  telah dihantar ke dalam komputer menggunakan teknologi ICT yang  berteknologi  tinggi.

6. JANGKAAN HASIL

JANGKAAN HASIL

Jangkaan hasil untuk penambahbaikan projek kod bar yang akan dilaksanakan ini akan memberi    kemudahahan kepada pihak kolej terutama kepada para guru untuk merekod kedatangan pelajar dengan  lebih mudah tanpa ada berlaku sebarang kelewatan penghantaran buku rekod kehadiran yang sering   dilakukan oleh kalangan pelajar kolej. Projek ini juga akan memberi manfaat kepada pihak pentadbiran   untuk menganalisis dan menyemak data kehadiran  pelajar ke kolej dengan lebih tepat dan cepat. Dengan   adanya projek ini dikemudian hari, ia dapat mempercepatkan proses merekod kehadiran pelajar ke kolej   dan dapat menjimatkan masa. Projek ini juga akan dijual dengan harga yang sangat berpatutan.

7. ANGGARAN KOS

 ANGGARAN KOS

BIL
PERKARA
KUANTITI
HARGA SEUNIT
HARGA
KESELURUHAN
1.
PERINTANG 330
7
RM 0.40
RM 2.80
2.
PERINTANG 1K
2
RM 0.50
RM 1.00
3.
PERINTANG 4.7K
1
RM 0.60
RM 0.60
5.
PERINTANG 10K
4
RM 0.70
RM 2.80
6.
KAPASITOR BERKUTUB 10uF
7
RM 0.80
RM  5.60
7.
LED MERAH
2
RM 0.50
RM  1.00
8.
LED BIRU
2
RM  0.50
RM  1.00
9. 
LCD JHD 162A (16 X 2)
1
RM32.80
RM 32.80
10.
SUIS PUSH BUTTON (RESET)
2
RM 0.50
RM 1.00
11.
KRISTAL 20MHz
2
RM 2.00
RM 4.00
12.
SENSOR PIR ( PASSIVE INFRA RED)
1
RM50.00
RM 50.00
13.
IC DS1307
1
RM 7.00
RM 7.00
14.
VOLTAGE REGULATOR
LM 7805
1
RM58.90
RM 58.90
15.
CASING
1
RM13.80
RM 13.80
16.
KEYPAD
1
RM20.00
RM 20.00
17.
PIC 16F877A
1
RM19.00
RM19.00
18.
TRANSISTOR 2N2222
1
RM 1.20
RM0.70
19.
DIOD
1
RM 0.60
RM 0.60
20.
BUZZER
1
RM1.40
RM1.40

JUMLAH KESELURUHAN

RM 214.00
                             

   


8.RUJUKAN

RUJUKAN

ONLINE WEBSITE

1. PIC Project: Barcode Exam Entry February 1st, 2015 Posted at Project PIC   
    http://shahrulnizam.com/vb-project-fingerprint-attendance-system-barcode/

2. PIC Project: Barcode Cashier System January 18th, 2015 Posted at Project PIC 
    http://shahrulnizam.com/pic-project-barcode-cashier-system/

3. PIC Project: Barcode Micro Controller December 1st , 2015 Posted at Project PIC  
    http://microcontrollerslab.com/barcode-system-microcontroller/

4. WIKIPEDIA :  04:22 Posted 9 Mac 2013. https://ms.wikipedia.org/wiki/Kod_bar

5. waninursazwani PostedatApril2012 https://wanisazwani.wordpress.com/2012/04/01/
    metodologi-kajian/

9. CARTA GANTT

CARTA GANTT

AKTIVITI
JAN
FEB
MAC

M1
M2
M3
M4
M1
M2
M3
M4
M1
M2
M3
M4

MENCARI TAJUK PROJEK TAHUN AKHIR


MENCARI MAKLUMAT PROJEK


MEMBUAT PENGENALAN DAN  PENYATAAN MASALAH


MEMBUAT  OBJEKTIF DAN TUJUAN PROJEK


MEMBUAT SKOP PROJEK


MEMBUAT KAJIAN LITERASI DAN METODOLOGI


MEMBUAT JANGKAAN HASIL DAN CARTA ALIR


MENYENARAIKAN RUJUKAN



MELAMPIRKAN LAMPIRAN


MENCETAK KERTAS CADANGAN


MENGHANTAR KERTAS CADANGAN KEPADA PENYELIA



 PERANCANGAN
 PELAKSANAAN




⏩Alhamdulillah, itu saya yang dapat saya kongsikan dekat korang.  Harap dapat membantu. And  
   wish u guys luck for Final Year Projek.
⏩ Maaf sekiranya tak lengkap. And sorry sbb idk why carta gantt tu jadi macam tu. 
    If u guys nak yang lengkap boleh email saya di yumnirosli@yahoo.com  ataupun tinggalkan   
    email korang.

                  #FinalYearProjek
                  #KolejVokasional




Comments

  1. Sis, i already email you. Nanti tolong reply ASAP ye. Thankyou.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo skop projek diminta macam mana?

      Delete
    2. penyataan masalah tak ada ke sis



      Delete
    3. 1Carta gantt untk 2 sem ke ataupun 1 carta gantt untk 1sem sahaja..??

      Delete
  2. Thanks, baru i faham pasal metodologi ni. Selama ni cikgu bagitahu, i tak faham pun. hahahax and lagi satu, Miss Manggo blh tk buat example untuk report fyp pulak?

    ReplyDelete
  3. mana contoh carta alir? takde pun -,- btw terima kasih info ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh email unuk dapatkan contoh carta alir

      Delete
    2. Boleh saya dapatkan contoh carta alir?? Tolong email kat saya asmaahanun@gmail.com

      Delete
  4. already email! please reply ASAP!

    ReplyDelete
  5. boleh email syazwanezehan@yahoo.com please

    ReplyDelete
  6. salam, tolong email document yng lengkap dkt email ni, ariffespie27433@gmail.com.sbb nk buat latihan sikit...tq

    ReplyDelete
  7. nombot ekoq haqini

    ReplyDelete
  8. kelia bro 5 angka kena sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. masaalahnya nombot apa

      Delete
    2. main mesin ikan la syok

      Delete
  9. Thank for info sis..saya dah email sis..

    ReplyDelete
  10. salam. boleh email kepada saya. terima kasih
    eqagurly@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Assalamuailaikum, boleh share dekat email saya tak? bukharihussain92@gmail.com terima kasih saya dahulukan.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum boleh tolong emailkan kt sy x? Muhdfahmi00726@gmail.com. Tqvm

    ReplyDelete
  13. Thanks for the info sis.. Sangat membantu utk directions nak buat FYP

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum. Boleh email ke saya?
    saipolyongming@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum boleh email kepada saya utk tau lagi lanjut mcm mana nk buat literasi ni email saya aimanalif585@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  16. afiqonn00@gmail.com...bole kt sye x??

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum sis.. Boleh bagi selengkapnya tak dekat saya ini email saya nurfarhah4187@gmail.com

    ASAP..

    THANKS YOU VERY MUCH

    ReplyDelete
  18. As salam...bole send gantt chart yang details ke email saya nnurshafinas98@gmail.com

    Thank you.

    ReplyDelete
  19. bkh mintaa yg lengkap ka sis send d email sa

    ReplyDelete
  20. ni email sa mhdshafik02@gmail.com

    ReplyDelete
  21. email saya
    fikrifarhan123456@gmail.com

    ReplyDelete
  22. U HAVE DONE WHAT YOU HAVE TO DO...WELLDONE!!!!!!!

    ReplyDelete
  23. As Salam Kak, send email saya
    naimjun0@gmail.com

    ReplyDelete
  24. tolong emailkan kpd saya...
    kbahri794@Gmail.com

    ReplyDelete
  25. email kepada saya admf108@gmail.com

    ReplyDelete
  26. mohon email kepada saya. email : munirahanuar69@gmail.com

    ReplyDelete
  27. boleh email kan saya proposal bab 1 hingga 5 untuk tujuan rujukan..... mimieazman01@gmail.com

    ReplyDelete
  28. afatehahf24@gmail.com

    thank you

    ReplyDelete
  29. Hi.. Boleh ka email kt sy? Thanksss 😊.. shztlasqn980209@gmail.com

    ReplyDelete
  30. sis saya tak faham nak buat bab 4 dan bab 5 nie. btw saya student tahun akhir kv teluk intan . harap dpt reply chat ni

    ReplyDelete
  31. Boleh saya minta contoh kertas cadangan yg lengkap? :)

    ReplyDelete
  32. ada tak carta gantt PTA yang terkini kak

    ReplyDelete
  33. Artikel yang menarik. Dalam dunia kerja, pembuatan proposal memang harus selalu dipelajari. Golife

    ReplyDelete
  34. Hyee ....nice explanation..and can I get the soft copy please
    mdanial3132002@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Terimakasih, jika tertarik saya ingin mendapatkan perbaikan dari artikel sebelumnya. siopung

    ReplyDelete
  36. cara menulis literatur mcam mana ??

    ReplyDelete
  37. mcm mna dgn kendalian/operasi projek?
    tolong email saya wawamaps02@gmail.com . tq :)

    ReplyDelete
  38. hai boleh email dekat saya carta gant? ASAP syakilahusaini0@gmail.com

    ReplyDelete
  39. amirsyazwan170302@gmail.com tolong hantar yg full bang...ðŸĨš harap sangat

    ReplyDelete
  40. terima kasih dengan maklumat yang senang difahami. boleh saya dapatkan yang full juga? terima kasih :) rafidahsupian02@gmail.com

    ReplyDelete
  41. literature macam mane pulak?

    ReplyDelete
  42. Selamat petang. Ada contoh untuk penulisan laporan PTA ?. Saya mahu jadikan sebagai rujukan

    ReplyDelete
  43. Selamat petang nanti sent dekat email saya. effeyana@gmail.com
    Tahun ni ambil projek akhir tahun wish me luck. Semoga ini membantu saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. afeeyana@gmail.com ini email saya

      Delete
    2. assalamualaikum sis, boleh tak emailkan dokumen yang lengkap dekat asyhkmlrdn123@gmail.com

      Delete
  44. boleh send di email saya? ahmxdaqif7@gmail.com, terima kasih banyak banyak ya

    ReplyDelete
  45. Sega Genesis Classics Review (Mega Drive Classics) - Vectorman
    The game is still a bit dated and it is still my favorite games. It was released for Sega Genesis in 1994 and Sega Genesis in download youtube videos 1997.

    ReplyDelete
  46. Betway Casino in Biloxi - JamBase
    Book your hotel in Biloxi with Jtm Hub. ęī‘ė–‘ ėķœėžĨė•ˆë§ˆ Find details ė—Žėˆ˜ ėķœėžĨ마ė‚Žė§€ on ė „띞ëķë„ ėķœėžĨėƒĩ the best ęđ€ė œ ėķœėžĨėƒĩ hotels nearby, ė•ˆė„ą ėķœėžĨė•ˆë§ˆ Book your hotel reservation by clicking the “Join Now” button.

    ReplyDelete
  47. boleh email kan carta alir dan carta gannt

    ReplyDelete
  48. The information that you have presented in your blog All of this information is precious and is another very important source of information for me.
    āđ€āļĨ่āļ™āļ„āļēāļŠิāđ‚āļ™UFABET

    ReplyDelete
  49. I really like an article or blog post. I really love. I need advice on this for a helpful reason as well. Thanks for dealing with it.
    āđāļ—āļ‡āļšāļ­āļĨāļŠāđ€āļ•็āļ›2-12āļ„ู่

    ReplyDelete
  50. very goodnt that i’m simply now operating on, and i have been on the look out for such statistics ëĻđ튀ėŠĪėŋĻ

    ReplyDelete
  51. So kindly update this ever for us. ėŠĪ폎ėļ í† í† 

    ReplyDelete
  52. Satisfactory at their task. I am glad my pals advised me approximately them. 토토

    ReplyDelete
  53. i in addition to my friends got here sorting out the fine things for your web page then right away got an lousy feeli been making the most of them. Thanks for certainly being withemorse for no longer expressing gratitude to you quicker. I’m additionally writing to make you understand what a exceptional discovery my infant enjoyed browsing your net page. She got here to find a few informatiou without a doubt exceeded her desires. I admire you for supplying such super, relied on, educational and as well as precise thoughts for your subject matter to kate.

    ReplyDelete
  54. I just wanted to take a moment to express my appreciation for this blog āđ€āļāļĄāļ­āļ­āļ™āđ„āļĨāļ™์āļĄืāļ­āļ–ืāļ­. It is so well-written and informative. The author clearly has a great deal of knowledge and expertise in the subject matter, and they present it in a way that is easy to understand and engaging. One of the things I love most about this blog is the diversity of topics that are covered. From current events to personal development, there is something for everyone. I also appreciate the way the author includes different perspectives and encourages readers to think critically about the information presented.

    ReplyDelete
  55. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  56. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  57. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  58. Play online slots with a minimum of 1 baht. On mobile, you can choose to play anywhere, play anytime. No need to waste time traveling to the casino like gambling in the old days. Making money with online mobile slot websites is easy, just pick up your mobile phone and go to our web page. You can bet to make money with slot games and make real money right away.


    āđ€āļĨ่āļ™āļŠāļĨ็āļ­āļ•āļ­āļ­āļ™āđ„āļĨāļ™์āļ‚ั้āļ™āļ•่āļģ1āļšāļēāļ—

    ReplyDelete
  59. Slot games have evolved to be more fun and stable, creating more opportunities to make money. Slots from all camps It's a fun game to play, beautiful pictures, clear and realistic sound. Convenient to play via mobile phone
    āļŠāļĨ็āļ­āļ•āļĢāļ§āļĄāļ—ุāļāļ„่āļēāļĒ

    ReplyDelete
  60. Earn a lot of profits with UFABET betting that doesn't take long to play Withdraw profits every day, play 24 hours a day without stopping, make money anytime, anywhere on your mobile phone.

    āļŠāļĨ็āļ­āļ•āđ€āļ§็āļšāļ•āļĢāļ‡ufa656

    ReplyDelete
  61. Good site this is fun
    we reccomend good website it play is fun
    āļ”ูāļšāļ­āļĨāļŠāļ”

    ReplyDelete
  62. which is a direct web slot Bet on slots to make money There are no agents accepted, no additional fees charged. How much did you pay? received the amount accordingly No need to maintain a balance, no matter how much you deposit, you can play at any time. The slots are stable or only once in a while will you play. Your balance hasn't disappeared anywhere. Start depositing money starting at 1 baht and bet slots starting at 1 baht. Easy to play, no worries, no conditions to bind you. There is a jackpot ready to be given out. Distributed every time Jackpot slots are easy to win.

    āđ€āļāļĄāļŠāļĨ็āļ­āļ•āļ­āļ­āļ™āđ„āļĨāļ™์āļšāļ™āļĄืāļ­āļ–ืāļ­

    ReplyDelete
  63. Good site this is fun
    we reccomend good website it play is fun
    āļšāļēāļ„āļēāļĢ่āļē SA

    ReplyDelete
  64. Easy to play, no worries, no conditions to bind you. There is a jackpot ready to be given out. Distributed every time Jackpot slots are easy to win.

    āđ€āļāļĄāļŠāļĨ็āļ­āļ•āļšāļ™āļĄืāļ­āļ–ืāļ­

    ReplyDelete
  65. Fortune Tiger game, PG slots has arrived, the latest new game. Super fun game Come try it out for free. Popular prize giving game UFA656 opens a new era. Tiger of Fortune It's the stuff of legend. That tells about Tiger Slots.
    Fortune Tiger

    ReplyDelete

Post a Comment